- Designéři a marketingoví specialisté nejúspěšnějších hodinářských značek chytře využívají psychologii barev ve prospěch prodeje.
- Barva vašich hodinek napovídá o vaší osobnosti a vytváří rychlý první dojem.
- Modré hodinky naznačují spolehlivost, zlaté jsou synonymem luxusu.
Hodinky už léta nejsou jen spolehlivým utilitárním nástrojem měření času. S nástupem moderních technologií se stále více dostává do popředí jejich status módního doplňku s výpovědní hodnotou. Hodinky připevněné na zápěstí vypovídají mnohé o vkusu, postavení, ale také o osobnosti svého nositele. Kromě designu, stylu a značky hodinek hraje zásadní roli také barva. Podívejte se, jak funguje psychologie barev v hodinářství a co o vás prozradí tóny na ciferníku.
Obsah článku
Hodinářský průmysl a psychologie barev
Bylo by naivní si myslet, že v dnešní době u velkých hodinářských značek cokoli funguje na principu náhody. Marketingoví specialisté již dlouho vědí, že barvy hodinek významně ovlivňují segmentaci spektra jejich zákazníků. Opírají se přitom o poznatky neuropsychologů, které naznačují, že naše nákupní rozhodování ovlivňuje nejen racionální stránka věci, ale na podvědomé úrovni také limbický systém v našem mozku.
Zajímavost: Jedna z používaných marketingových strategií rozděluje uživatele hodinek do sedmi typů osobnosti: dobrodruh, umělec, disciplinovaný, tradicionalista, harmonický, otevřený a hédonista. Každý z nich má přiřazeno několik charakteristik a preferovaných barev hodinek.
Například dobrodružné typy prý dávají přednost kontrastním červeným a černým hodinkám. Disciplinovaní dávají přednost modrým a bílým ciferníkům, harmonické typy vyhledávají hnědou a zelenou, hédonisté výraznou oranžovou a žlutou, tradicionalisté se drží základních barev a kovových odlesků a otevření se přiklánějí ke vzorům a barevným kombinacím.
Hodinky optikou psychologie barev
V následujícím přehledu se dozvíte, co o vás a vaší osobnosti vypovídají různé barvy hodinek. Pokud jste dostali hodinky jako dárek, jejich barva může naznačovat, jak vás vnímají ostatní. Pokud jste si je koupili sami, odrážejí vlastnosti a preference, kterých si možná nejste vědomi. V každém případě tím, že nosíte hodinky určité barvy, zanecháváte ve svém okolí určitý dojem.

Černé hodinky
Černá barva je barvou stabilní klasiky a minimalismu. Je také vnímána jako silná barva ve smyslu klidné sebedůvěry, sofistikovanosti a elegance. Nese v sobě však také určitou dávku mystiky a tajemna. Černé hodinky naznačují, že o sobě nechcete prozradit vše, jste spíše rezervovaný a poněkud uzavřený typ. Na druhé straně s nimi můžete působit stabilně, spolehlivě a rozhodně.
Modré hodinky
Modrá barva je obecně velmi oblíbená. Je to barva oblohy a širých oceánů, úzce spojená s přírodou, s její silou a harmonií. Modré hodinky vyzařují navenek klid, konvenčnost a morální stabilitu. Pokud dáváte přednost modré, pravděpodobně se budete řídit pravidly, budete spolehliví, umírnění v jednání a méně spontánní. Na okolí působíte důvěryhodně. To je jeden z důvodů, proč často vídáte modré hodinky na zápěstích politiků a vysoce postavených mužů – snaží se vzbudit dojem důvěryhodnosti.
Bílé hodinky
Bílá je barvou něžnosti, čistoty a nevinnosti. Patří k velmi oblíbeným barvám v segmentu dámských hodinek, ale bílým ciferníkem nepohrdnou ani zastánci drsnějšího pohlaví. Bílé hodinky v lidech evokují dobrotu, citlivější, ženský přístup a altruismus. Jsou také spojovány s klidem a profesionálním odstupem. Bílé hodinky mohou také působit velmi elegantně a luxusně, podobně jako perlový náhrdelník.
Zelené hodinky
Zelená je pozitivní barva spojená s přírodou a životem. Zelené hodinky vypadají trochu netradičně, ale v posledních letech jsou na vzestupu. Upřednostňují je nositelé, kteří mají blízko k přírodě, pohybu, outdoorovým aktivitám a dobrodružství, ale také harmonické a citlivé typy, hledající klid a rovnováhu v přírodě.

Hnědé hodinky
Hnědá je zemitá barva. Hodinky v tomto odstínu upřednostňují lidé stojící nohama pevně na zemi nebo praktičtí idealisté, kteří si stanovují reálné cíle a snaží se k nim postupně dopracovat. Často se jedná o velmi spolehlivé, přesné a inteligentní nositele, kteří neponechávají nic náhodě. Rádi plánují a jsou systematičtí.
Zlaté hodinky
Zlatá je synonymem luxusu a exkluzivity. Preferují ji lidé, kteří oceňují ty lepší věci v životě, často s dobrým vkusem a estetickým cítěním. Zlaté hodinky si na svá zápěstí častěji zapínají extroverti, nositelé, kteří se nebojí vyniknout a častěji se srovnávají s ostatními.
Stříbrné hodinky
Stříbrná a šedá barva je v hodinářství něco jako klasika. V těchto barvách se často nosí hodinky s kovovým náramkem z nerezové oceli, které jsou rozšířené zejména v pánském segmentu. Psychologie barev říká, že jim dávají přednost nositelé, kteří hledají rovnováhu mezi luxusem a užitkovostí. Často se jedná o praktické typy, které dávají přednost rovnováze i v životě. Mají diplomatický přístup, rádi hledají kompromisy, bývají vyrovnaní a pracovití.